woensdag 13 juni 2012

Een week met vlees en vega

Na een week bezig te zijn met de Vega Challenge moet ik zeggen dat het me best wel meevalt. Ik had verwacht meer moeite te zullen hebben met het laten staan van vlees en vis. Afgelopen dagen heb ik lekker, gezond en gevarieerd gegeten.

Zo kwam naast de salade met kikkererwten, zoete aardapel en rucola en walnoten ook de Lazy Sushi naar een recept van @CulyNL aan bod, waarin ik zo links en rechts een paar (noodzakelijke) 'tweaks'  moest doen. Zo heb ik bij gebrek aan edamame bonen tuinbonen gebruikt en in plaats van ‘gewone’ zeewier die ik niet in huis had, koos ik voor de pittige, geroosterde (snack) variant die ik onlangs bij de toko kocht. Ik hou van toko's. Ik kan er uren ronddwalen en de verschillende potjes en pakjes met veel aandacht bestuderen en er vervolgens achterkomen dat het toch niets voor mij is, of dat er teveel E-nummers in zitten .

De zaterdag (gelijk ook de 2e dag in mijn challenge) was ingepland als vlees/vis dag, want als je naar Taste of Amsterdam gaat wil je natuurlijk wel van alles kunnen proeven, zonder constant stil te moeten staan bij het feit of iets vlees of vis is. Taste was weer ouderwets gezellig, met leuke restaurants en kraampjes, al misten we wel een aantal groten die er normaal wel elk jaar stonden (Old Amsterdam, Wijnhuis Ockhuysen) 

We deden mee met de wijnproeverij, waarbij we Elzaswijnen kregen van de zeer enthousiaste topsommelier Edwin Raben, eigenaar van EdWines in combinatie met een paar fantastische kazen van l'amuse. Betty Koster (eigenaar van l’Amuse) wist de zaal met veel plezier te vertellen over allerlei achtergronden en grappige weetjes per kaas. Zelfs als je geen kaas zou lusten, zou je het na de verhalen van Betty wel om zijn.

De rest van de avond zijn we van kraampje naar kraampje geslenterd, onder het genot van diverse heerlijke en soms vreemde hapjes zoals gekruide saté van buikspek bij restaurant Blauw, Amsterdams uienijs (bizar, maar niet vies) van Bolenius, worst van de BBQ met bruschetta van Toscanini (ben je al aan het watertanden?) en uiteraard de chocoladedroom van Sucre. Om je vingers bij op te eten.

Op naar de volgende vleesvrije week! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten