zaterdag 5 januari 2013

Bubble tea

Begin vorig jaar las ik online een artikel over Bubble Tea en hoe populair het Taiwanese drankje is in Azië. Het intrigeerde me en ik wilde het proberen, maar in alle drukte rondom de voorbereidingen voor het huwelijk verdween het het en beetje naar de achtergrond. Bovendien was ik vergeten de link van het artikel op te slaan, dus ik vergat het.

Totdat ik tijdens onze huwelijksreis Snowflake ontdekte, waar ze de Bubble tea verkochten. Snowflake is een Taiwanese keten die in Azië diverse vestigingen heeft waar ze naast de Bubble tea ook andere Taiwanese dessert specialiteiten verkopen.

Ik besloot het te proberen en ik was gelijk verkocht. Liters en liters aan Bubble tea heb ik gedronken in de 10 dagen dat we in Maleisië waren. Je kunt het (bijna) een verslaving noemen.

Je zult begrijpen dat eenmaal thuis het best afzien was dat er nergens (in de buurt) een Bubble tea tentje te vinden was. Op internet werd ik ook niet veel wijzer waar ik het zou kunnen vinden, dus besloot ik het zelf maar te maken. Een bezoekje aan de toko en een aantal pogingen later, waarbij ik steeds wat kleine aanpassingen deed, kwam ik tot een versie die ik erg dicht bij de 'originele' vind komen, maar dan op mijn manier.

Wat heb je nodig?


  • Een pot sterke thee, afgekoeld (ik koos hier voor earl grey)
  • Tapioca balletjes. Ik ga uit van ca. 5el. per persoon. (verkrijgbaar bij de beter gesorteerde toko)
  • Blikje gecondenseerde melk
  • Honing naar smaak
- Zet een potje sterke thee en laat dit volledig afkoelen
- Kook de balletjes in ruim water, onder regelmatig roeren, tot ze helemaal doorzichtig (en dus gaar) zijn. Dit kan zo'n 30-40 minuten duren.
- Spoel de balletjes af onder de koude kraan als ze gaar zijn en bewaar tot gebruik in een bakje met koud water
- Doe de balletjes in een groot glas
- Schenk er de thee bij tot ca. 2/3 in het glas
- Voeg de gecondenseerde melk toe en roer
- Evt. kun je naar smaak honing toevoegen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten