zondag 1 september 2013

Foodswap - Hou vast dat vakantiegevoel, wat ik maakte

Een tijdje terug kondigde Es aan dat er weer een nieuwe Foodswap van start zou gaan. Omdat ik de vorige spijtig genoeg aan mij voorbij moest laten gaan in verband met vakantie, meldde ik mij direct aan voor deze editie. Met de Foodswap stellen de deelnemers een pakket samen met (huisgemaakte) lekkernijen aan de hand van een thema voor een 'swaptoffer'. Dit keer was het thema 'Hou vast dat vakantiegevoel' dat ik mocht uitvoeren voor Betina.

Ik hoefde niet lang na te denken over de (fictieve) bestemming; Japan. Dit land staat al een eeuwigheid op mijn lijstje om nog een keer te bezoeken. Tot nu toe is het er helaas nog niet van gekomen.

De zeven opdrachten waren als volgt:
  1. Zoek drie lokale producten die gegeten kunnen worden.
  2. Koop een magazine/ kookboek uit het land waar je op vakantie bent. Zoek een recept eruit en stuur zo veel mogelijk ingrediënten mee, zodat je Swaptoffer het zelf kan maken. (Stuur ook het magazine / kookboek mee!)
  3. Zoek iets dat niet eetbaar is, maar wel eten uitbeeldt.
  4. Zoet! Een zakje snoepjes, een reep chocolade, een candybar of iets dat je ziet en onweerstaanbaar zoet is.
  5. Een recept uit je vakantieland. Je lievelings eten. Sluit minimaal 1 ingrediënt bij.
  6. Zoek een weblog/ site van je vakantiebestemming. Zoek een recept maak/ kook/ bak het en stuur het op. Voeg ook het recept toe voor je Swaptoffer.
  7. Vakantie maakt dorstig. Sluit iets bij dat je kunt drinken. Dat kan iets met of zonder alcohol zijn. Een siroop of een likeur. Wel iets uit je (fictieve) vakantieland.
Deze editie waren er wat minder opdrachten waarbij je zelf iets moest maken, maar vooral dingen moest kopen. En dus begon de jacht naar leuke en lekkere dingen voor in het pakket.

Opdracht 1:
Bij de toko kocht ik Japans gekruide pinda´s, instant miso soep en ingelegde daikon (lekker in de sushi, uit het vuistje of op een boterham met kaas).

Opdracht 2:
Ik heb diverse boekwinkels afgelopen op zoek naar een leuk Japans kookboek. Zonder succes. Uiteindelijk vond ik een Japans kookboek, gewoon bij de toko. Het recept dat ik voor Betina uitkoos was Ramen (noedelsoep). Ik vind het heerlijk. Als ingrediënt voegde ik Udon noedels toe.

Opdracht 3:
Ik ben gek op taart, dus toen ik dit decoratie taartje vond was ik gelijk verkocht.

Opdracht 4:
Bij de toko hebben ze letterlijk schappen vol met de 'vreemdste' en meest kleurrijke Aziatische snoepjes. Ik wilde eigenlijk Kitkat met groene thee smaak kopen, maar dit hadden ze niet in het assortiment. Uiteindelijk koos ik voor een soort koekjes, gevuld met chocolade en marshmellows met druivensmaak.

Opdracht 5:
Hier hoefde ik niet eens over na te denken. Ik ben gek op sushi, je mag me er 's nachts voor wakker maken.

Opdracht 6:
Ik vond twee recepten die mij erg aanspraken en omdat ik niet wilde kiezen, besloot ik ze allebei te maken.
Groene thee koekjes met witte chocola en amandel en Daifuku (alleen liet ik hierin de aardbei achterwege, omdat ik niet zeker wist hoelang deze goed zou blijven).

Opdracht 7:
Hiervoor vond ik (ook bij de toko) een mooi flesje sake met bubbels


Ik kijk alweer uit naar de volgende Foodswap. Zo eerst maar eens mijn pakket ophalen bij de buren en lekker smikkelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten